Як вибрати моторну оливу для авто

З такою великою кількістю варіантів моторних олив, вибір правильної оливи для вашого автомобіля може здатися складним завданням. Незважаючи на те, що існує безліч інформації про різні види олив, перший крок насправді досить простий: Вивчіть інструкцію з експлуатації вашого автомобіля.

Рекомендована в'язкість оливи для вашого автомобіля буде вказана в інструкції з експлуатації, незалежно від того, чи це стандартний формат, як 10W-30, чи щось більш незвичне. Ця цифра відображає в'язкість (або густину) оливи, яку слід використовувати. Як зазначено нижче, ви повинні змінювати оливу залежно від ваги і типу автомобіля, а також від сезону і способу його використання. Оливи, вказаної в інструкції з експлуатації, достатньо для регулярного використання при помірних температурах. Завжди купуйте оливу марки, яка має символ зірочки, що означає, що олива була протестована Американським інститутом нафти (API).

На тарі ви також помітите двосимвольне сервісне позначення. Останніми сервісними стандартами API є SP для бензинових двигунів і CK-4 для дизельних двигунів. Ці літери базуються на серії лабораторних і моторних випробувань, які визначають здатність оливи захищати двигун від зносу, високотемпературних відкладень і шламу та інших забруднень. Якщо вам цікаво, повний список цих стандартів можна знайти на сайті API, але переконайтеся, що ви купуєте оливу, яка пройшла випробування за найновішим стандартом. На момент написання цієї статті це SP, SN, SM, SL і SJ для бензинових двигунів і CK-4, CJ-4, CI-4, CH-4 і FA-4 для дизелів.

Розуміння етикеток

Це етикетки, які ви знайдете на кожній каністрі з якісною моторною оливою. Символ API праворуч вказує на те, чи є олива на даний момент придатною для експлуатації. Він також показує, чи пройшла олива тест на ресурсозбереження, і дає вам число в'язкості SAE (Товариство автомобільних інженерів). Символ зірочки зліва означає, що олива пройшла сервісні випробування, зазначені в іншому пончику.

В'язкість

Опір течії рідини називається в'язкістю. В'язкість більшості моторних олив вимірюється при нулі градусів за Фаренгейтом (позначається цифрою, що стоїть перед W, яка означає зиму) і при 212 градусах за Фаренгейтом (позначається цифрою, що стоїть перед W, яка означає літо) (позначається другою цифрою після тире в позначенні в'язкості).

При нагріванні моторна олива розріджується і стає більш рідкою, а при охолодженні - густішає. Більш густа олива, в межах розумного, підтримує чудову мастильну плівку між рухомими частинами і краще ущільнює найважливіші компоненти двигуна. Олива може мати одну в'язкість у холодному стані та іншу в'язкість у гарячому стані за допомогою правильних присадок, які допомагають їй уникнути надмірного розрідження в спеку. Чим вище друге число (наприклад, 10W-40 проти 10W-30), тим більш стійкою є олива до розрідження, що є позитивним моментом.

Тим часом, олива повинна бути стійкою до надмірного загустіння при низьких температурах, щоб вона могла досягти всіх рухомих частин вашого двигуна. Надмірна густина може ускладнити запуск двигуна, знижуючи паливну економічність. Двигуну потрібно більше енергії, щоб провернути колінчастий вал, який частково занурений в оливу, якщо олива надмірно густа. Для роботи в холодну погоду краще використовувати оливу з меншим числом перед W, тому для зимового використання часто рекомендують оливу з класом в'язкості 5W. Синтетичні оливи, з іншого боку, можуть бути виготовлені таким чином, щоб текти ще більш плавно в холодному стані, що дозволяє їм проходити випробування на 0W.

Олива нагрівається під час роботи двигуна, тому більш високе друге число є критично важливим для вимогливих застосувань і більш складних двигунів, що працюють на високій температурі.

Чому існує так багато олив?

В магазинах автозапчастин можна знайти оливи, призначені для високотехнологічних двигунів, нових автомобілів, автомобілів з великим пробігом, важких/позашляхових позашляховиків і навіть автомобілів певних країн. Ви знайдете широкий діапазон в'язкості.

Ви можете дізнатися, яку оливу рекомендував виробник автомобіля, коли він був новим, якщо прочитаєте інструкцію з експлуатації. У посібнику може з'явитися згадка про енергозберігаючі або ресурсозберігаючі оливи, яка вказує на те, що олива пройшла лабораторні випробування на паливну економічність у порівнянні з еталонною оливою. Хоча це не завжди означає поліпшену економію палива, більшість великих брендів позначають принаймні деякі в'язкості як такі.

Як вибрати між синтетичною та звичайною моторною оливою

Звичайна олива преміум-класу:

Це стандартна олива для нових автомобілів. Ці оливи доступні з різною в'язкістю і були протестовані на відповідність найновішому рівню сервісу API. Автовиробники зазвичай рекомендують оливи 5W-20 або 5W-30 для низьких температур, а для високих температур навколишнього середовища - оливу 10W-30 як опцію. Ці три класифікації застосовуються до більшості легкових автомобілів на дорогах. Однак регулярна заміна оливи та фільтра є ще більш важливою. Оливу слід міняти кожні 4 000 миль або чотири місяці. Мінімум двічі на рік. Якщо на приладовій панелі вашого автомобіля є електронний індикатор заміни оливи, дотримуйтесь його інструкцій, не забуваючи скидати його після завершення заміни оливи.

Повністю синтетична олива

Синтетичні присадки рясніють в оливах, розроблених для високотехнологічних двигунів або для важких умов експлуатації, будь то Ford F-150, який часто буксирує, або Chevrolet Corvette з новітнім двигуном LS з наддувом. Маркування цих олив вказує на те, що вони пройшли суворі спеціальні випробування для забезпечення більш високих і тривалих експлуатаційних характеристик за всіма параметрами, від індексу в'язкості до стійкості до утворення відкладень. За низьких температур вони краще течуть і зберігають максимальну в'язкість за високих температур. Так чому ж їх не варто використовувати всім? Ці мастила дорогі, і вони потрібні не для всіх двигунів. Можливо, синтетичні оливи навіть мають деякі властивості, яких не вистачає вашому двигуну. Дотримуйтесь інструкцій з посібника користувача ще раз.

Синтетичні сумішеві оливи

Ці оливи розроблені для захисту двигуна від дещо більших навантажень та високих температур і містять суміш синтетичних та органічних олив. Це означає, що вони менш леткі, а отже, менше випаровуються, що призводить до зменшення втрат оливи та більшої економії пального. Водії пікапів та позашляховиків, які потребують додаткового захисту для діяльності, що створює більше навантаження на двигун, наприклад, перевезення великої ваги, віддають перевагу цим мастилам. Вони також дешевші, ніж повністю синтетичні, і коштують лише на кілька пенсів дорожче, ніж якісна традиційна олива.

Олива для збільшення пробігу

Сучасні автомобілі просто служать довше. Якщо ви вирішили окупити свій автомобіль і продовжувати їздити на ньому до шестизначних чисел, у вас є ще один варіант оливи: оливи, розроблені для автомобілів з великим пробігом. Майже дві третини всіх автомобілів на дорогах проїхали понад 75 000 миль. Як наслідок, компанії-виробники олив помітили, що це сфера інтересів клієнтів, і рекомендують нові мастильні матеріали для цих транспортних засобів.

Ви можете помітити кілька масляних плям на підлозі гаража, якщо ваш автомобіль трохи старіший і має набагато більший пробіг. Ущільнення навколо колінчастого валу, наприклад, могли затвердіти і втратити свою гнучкість, що призвело до їх витоку і руйнування, особливо при низьких температурах. Вам доведеться частіше перевіряти рівень оливи, і, можливо, доведеться доливати оливу між замінами.

Оливи з великим пробігом готуються з кондиціонерами, які просочуються в пори ущільнювачів двигуна, щоб допомогти їм відновити свою форму і гнучкість. Більшість гумових ущільнювачів призначені для того, щоб розширюватися рівно настільки, щоб зупинити витоки, і нафтопереробники ретельно підбирають інгредієнти для їх "розбухання". Компанія Valvoline продемонструвала характеристики одного з кондиціонерів для ущільнювачів, який спричинив набухання більшості матеріалів ущільнювачів, водночас мінімізувавши набухання одного матеріалу ущільнювача, який мав тенденцію до надмірного розширення під впливом хімічних речовин, що містяться в інших моторних оливах.

Ще один крок вперед

Індекс в'язкості вимірює стійкість оливи до розрідження за високих температур. Хоча бажано, щоб друге число було вищим, олива також повинна бути довговічною, щоб служити тисячі кілометрів без необхідності заміни. Зсув, тобто ковзання у вузьких зазорах між металевими поверхнями, наприклад, в підшипниках, призводить до втрати оливою в'язкості. Стабільність до зсуву, або стійкість до втрати в'язкості, необхідна для того, щоб олива підтримувала мастильне покриття між цими деталями.

На відміну від антифризу, який на 95% складається з однієї базової хімічної речовини (зазвичай етиленгліколю), моторна олива на нафтовій основі складається з різних базових олив, деякі з яких дорожчі за інші. Зазвичай нафтові компанії обирають одну з п'яти категорій, кожна з яких виробляється по-різному і має різну в'язкість. Дорожчі групи піддаються більш ретельній обробці, в деяких випадках з використанням технологій, які дозволяють отримати синтетичне мастило. Так звана повна синтетика складається з хімічних речовин, отриманих з нафти, але змінених до такої міри, що вони більше не вважаються натуральною нафтою.

У будь-якій оливі пакет базових олив становить від 70 до 95 відсотків суміші, а решту складають присадки. Олива, яка містить лише 70% базових олив, не обов'язково краща за оливу, яка містить 95% базових олив. Деякі базові оливи мають природні властивості або особливості переробки, які зменшують або усувають потребу в присадках. Хоча деякі присадки допомагають змащувати, вони не завжди мають високий рівень змащування самі по собі.

Вартість інгредієнтів в упаковці присадок варіюється, хоча ціна - це лише один з факторів. Деякі присадки краще працюють з певними комбінаціями базових олив. Аналогічно, завдяки тому, як вони взаємодіють зі звичайними присадками, деякі дешевші базові оливи є чудовим вибором для суміші. Зрештою, кожна моторна олива має свою формулу. Нафтопереробники створюють список цілей на основі потреб своїх клієнтів (в тому числі автовиробників) і виробляють оливи, які відповідають цим цілям якнайкраще.

Одна справа - запобігти розрідженню оливи, коли вона нагрівається і піддається навантаженням від роботи двигуна, але не менш важливо захистити оливу від надмірного загустіння. Одним з методів є використання менш летючих базових олив преміум-класу для запобігання випаровуванню. Випаровування пакету базової оливи не тільки збільшує витрату оливи, але й призводить до загустіння оливи, що знижує паливну економічність.

Присадки до оливи

Використання присадок нафтовими компаніями - це ще один спосіб покращити та підтримувати експлуатаційні характеристики оливи. Шлам і лак утворюються, коли високі температури двигуна, волога, побічні продукти згоряння (наприклад, незгорілий бензин), іржа, корозія, частинки зносу двигуна і кисень змішуються, утворюючи шлам і лак, які можуть забити і пошкодити двигун. Зменшуючи кількість нагару та лаку, присадки допомагають підтримувати належний рівень змащення. Нижче наведено найпоширеніші типи присадок та їх важливість:

  • Покращувачі індексу в'язкості: Мінімізують схильність оливи до розрідження при підвищенні температури.
  • Миючі присадки: На відміну від миючих засобів, що використовуються в пральні, миючі засоби, що застосовуються в оливі, не очищають поверхні двигуна. Вони видаляють деякі залишки, переважно тверді речовини. Однак їх основна функція - запобігати утворенню високотемпературних відкладень, іржі та корозії на поверхнях.
  • Диспергатори: Розсіюють тверді частинки, утримуючи їх у розчині, щоб вони не злипалися, утворюючи осад, лак або кислоти. Деякі присадки працюють і як миючі засоби, і як диспергатори.
  • Протизносні сполуки використовуються для запобігання зносу металевих поверхонь, коли руйнується мастильний шар, утворений оливою. ZDDP, комбінація цинку і фосфору, вже давно стала популярним вибором, як і інші сполуки фосфору (і сірки). ZDDP розшифровується як діалкілдитіофосфат цинку, якщо ви не знали.
  • Протизносні присадки - це не те саме, що модифікатори тертя. Вони можуть підвищити паливну економічність за рахунок зменшення тертя двигуна. Це робиться за допомогою графіту, молібдену та інших хімічних речовин.
  • Понижувачі температури застигання: Якщо в'язкість оливи низька при 0 градусів за Фаренгейтом, це не означає, що вона буде вільно текти при цій температурі. Ці присадки використовуються для збереження текучості оливи на морозі, оскільки вона містить частинки воску, які можуть застигати і перешкоджати течії.
  • Антиоксиданти необхідні для запобігання окисленню, яке згущує оливу внаслідок посилення норм викидів, що призводить до підвищення температури двигуна. Деякі присадки, такі як протизносні агенти, які виконують інші завдання, також служать цій меті.
  • Інгібітори піноутворення: Масло піниться через те, що колінчастий вал б'є по ньому в масляному піддоні. Оскільки масляна піна не настільки ефективна як рідкий потік, як мастило, оливи містять інгібітори піноутворення, які змушують бульбашки піни руйнуватися.
  • Інгібітори іржі та корозії захищають металеві деталі від дії кислот і вологи.

Більше не означає краще

Додавання додаткових присадок до олії не обов'язково покращить її якість. Насправді, ви можете погіршити ситуацію. Наприклад, сполуки сірки мають протизношувальні та антиокислювальні властивості, але вони також погіршують паливну економічність і роботу каталітичного нейтралізатора. Надмірна кількість певного диспергатора може погіршити роботу каталізатора і знизити паливну економічність. Протизношувальні присадки та присадки, що зменшують тертя, також можуть містити такі речовини, як сірка, яку компаніям рекомендується використовувати менше. Надмірне використання деяких миючих засобів може зашкодити їхнім протизношувальним властивостям.

Не забувайте про фільтр

Коли справа доходить до заміни оливи, масляні фільтри - це зовсім інша, хоча і пов'язана з цим тема. Знову ж таки, тип необхідного фільтра завжди слід визначати, звернувшись до інструкції з експлуатації вашого автомобіля. Якщо ви використовуєте фільтр, придбаний на вторинному ринку, переконайтеся, що у вас під рукою є додаткова олива.